De Heerlijkheid Ammerzoden

Handboogsport

Boogschieten is een sport waarbij pijlen worden weggeschoten naar een doel met behulp van een boog. Vroeger was de boog een jacht- en oorlogswapen, maar tegenwoordig is boogschieten een concentratiesport. Er bestaan handbogen en kruisbogen.

Handbogen zijn er in verschillende soorten:

• Longbow - een vrij lange, grote boog zonder vizier en andere extra’s.
  • Barebow – een “gewone” boog zoals de recurve maar dan zonder extra’s als vizier en stabilisatoren.
  • Recurveboog - een “gewone” boog waarbij de latten van de boog in ongespannen toestand naar voren zijn gekruld, daarnaast kan een recurveboog een vizier en stabilisatoren bevatten.
  • Compoundboog - een “hightech” boog met katrollen zodat de pees bij geringere booglengte toch ver kan worden uitgetrokken. Vrijwel altijd is de constructie zodanig dat er tijdens het uitrekken een krachtmaximum (piek) gepasseerd wordt, waardoor de kracht die nodig is bij het richten tot 75% lager is dan de kracht die nodig is om de boog uit te trekken.

De laatste twee typen bestaan meestal uit een stijf middenstuk waarop de flexibele booglatten (werparmen) worden gemonteerd. Op het middenstuk kunnen naast de handgreep eventueel accessoires als een vizier en stabilisatoren worden geplaatst, ook afhankelijk van de te schieten discipline.

Handboogschieten leren

In een paar lessen kan je al aardig met een handboog om leren gaat. Om het goed te leren moet je wel regelmatig trainen en aan wedstrijden meedoen. Verenigingen hebben vaak introductiecursussen, beginners- en gevorderden cursussen. Die worden gegeven door trainers die door de bond (NHB) zijn opgeleid. Handboogschieten kan je doen bij 1 van de 238 verenigingen in Nederland. Meestal is er wel een vereniging in de buurt. Verenigingen bieden vaak meerdere soorten boogschieten aan, indoor of outdoor, veld of 3D etc. Veel verenigingen zijn ook geschikt voor minder valide sporters.

Wat is er leuk aan?

Handboogschieten is in de eerste plaats een individuele sport, die je in gezellige verenigingen beoefent. Het vraagt concentratievermogen, lichaamsbeheersing en conditie. Je probeert jezelf continu te verbeteren, je techniek en daardoor (als het goed is) ook je scores. Daarnaast kan je je vaardigheid meten met andere schutters via competities en wedstrijden. Het is dus een sport die je altijd kan doen, in je eentje of met meerderen. Het is tevens een sport die door jong en oud en door valide en minder valide mensen te beoefenen is. Omdat er meerdere disciplines en type bogen zijn, van traditioneel tot high-tech, is er voor iedereen wel een vorm die aanspreekt.

Bron: Website Nederlandse Handboog Bond

E-mailen